Selamat Hari Raya Aidil Adha

Saturday, December 30, 2006




Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...

Pertama-tamanya..Kesyukuran dipanjatkan kehadrat Ilahi kerana masih mengurniakan kesempatan hidup dan kurniaan nikmat y tak terhingga iaitu nikmat Iman dan Islam...
Selawat serta Salam buat Rasul Junjungan Mulia,Nabi Muhammad SAW..Kerana dgn keringat, keperitan dan kesusahan y dialaminya .maka tersebar islam ke seluruh pelusuk dunia..
Kini datang Hari Raya Korban...Y mana hari memperingati kisah pengorbanan Nabi Ismail dan ayahnya Nabi Ibrahim. Berkisarkan satu pengorbanan y cukup tinggi nilainya disisi Allah. Y mungkin tidak mampu dilakukan oleh ummat islam y lain..



Ibn ‘Abbas (may Allah be pleased with him and his father) reported that the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said:

"There is no deed more precious in the sight of Allah, nor greater in reward, than a good deed done during the ten days of Sacrifice."

He was asked, "Not even jihaad for the sake of Allah?"

He said, "Not even jihaad for the sake of Allah, except in the case of a man who went out to fight giving himself and his wealth up for the cause, and came back with nothing."
(Reported by al-Darimi, 1/357; its isnaad is hasan as stated in al-Irwaa’, 3/398).

Wanita Solehah

Tuesday, December 26, 2006

"MAMPUKAH AKU MENJADI WANITA SHOLEHA"

The beauty of a woman is not in the clothes she wears, the figure that she carries,or the way she combs her hair.
The beauty of a woman must be seen in her eyes,because that is the doorway to her heart, the place where love resides.
The beauty of a woman is not in a facial mole,
But true beauty in a woman is reflected in her soul.
It is the caring that she lovingly gives, the passion that she shows and the beauty of a woman.
With passing years-only grows!

Mampukah aku menjadi seperti Siti Khadijah?
Agung cintanya pada Allah dan Rasulullah
Hartanya diperjuangkan ke jalan fisabilillah
Penawar hati kekasih Allah
Susah dan senang rela bersama...

Dapatkah ku didik jiwa seperti Siti Aishah?
Isteri Rasulullah yang bijak
Pendorong kesusahan dan penderitaan
Tiada sukar untuk dilaksanakan...

Mengalir air mataku
Melihat pegorbanan puteri solehah Siti Fatimah
Akur dalam setiap perintah
Taat dengan ayahnya, yang sentiasa berjuang
Tiada memiliki harta dunia
Layaklah dia sebagai wanita penghulu syurga...

Ketika aku marah
Inginku intip serpihan sabar
Dari catatan hidup Siti Sarah....

Tabah jiwaku
Setabah umi Nabi Ismail
Mengendong bayinya yang masih merah
Mencari air penghilang dahaga
Diterik padang pasir merak
Ditinggalkan suami akur tanpa bantah
Pengharapannya hanya pada Allah
Itulah wanita Siti Hajar....
Mampukah aku menjadi wanita solehah?
Mati dalam keunggulan iman
Bersinar indah, harum tersebar
Bagai wanginya pusara Masyitah....

NB: semoga kita semua (para akhwat) dapat terus berusaha tuk menjadi wanita sholeha, sebagaimana yang disebutkan bahwa "sebaik-baik perhiasan dunia adalah Wanita yang Sholeha".



{COPY FROM ELAH82}

Terjemoh Sendirilaa..

Sunday, December 24, 2006

Hadith I


Ibn ‘Abbas (may Allah be pleased with him and his father) reported that the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said:

"There is no deed more precious in the sight of Allah, nor greater in reward, than a good deed done during the ten days of Sacrifice."

He was asked, "Not even jihaad for the sake of Allah?"

He said, "Not even jihaad for the sake of Allah, except in the case of a man who went out to fight giving himself and his wealth up for the cause, and came back with nothing."
(Reported by al-Darimi, 1/357; its isnaad is hasan as stated in al-Irwaa’, 3/398).

Hadith II

Narrated Abdullah bin Abbas (Radhiallaho anho):
Abu Sufyan told me that Heraclius said to him, "When I
enquired you what he (i.e. Muhammad) ordered you, you
replied that he ordered you to establish the prayer, to speak
the truth, to be chaste, to keep promises and to pay back
trusts." Then Heraclius added, "These are really the qualities
of a prophet."

Bukhari Vol. 3 : No. 846

Hadith III

Sahih Bukhari
Volume 1, Book 4, Number 139:
Narrated 'Abbas bin Tamim(radiallahu anho):

My uncle asked Allah's Apostle (salallahu alaihi wasallam) about a
person who imagined to have passed wind during the prayer. Allah' Apostle
(salallahu alaihi wasallam) replied: "He should not leave his prayers unless he
hears sound or smells something."

Hadith IV

Sahih Bukhari
Volume 8, Book 73, Number 156:

Narrated Abu Shuraih Al-Ka'bi (radiallahu anho):

Allah's Apostle (salallahu alaihi wasallam) said, Whoever believes in Allah and
the Last Day, should serve his guest generously. The guest's reward is:
To provide him with a superior type of food for a night and a day and a guest is
to be entertained with food for three days, and whatever is offered beyond
that, is regarded as something given in charity. And it is not lawful for a
guest to stay with his host for such a long period so as to put him in a
critical position."

Dua'
Du'a for a Propitious end
Fatira al-s-samawati wa-al-“ardi “anta waliy-yi fi al-d-dunya wa-al-“akhirati ta-waf-fani musliman wa-“alhiq-ni bi-al-s-salihina
" Creator of the heavens and the earth Thou art my protecting Friend in the world and the Hereafter. Make me to die submissive (unto Thee), and join me to the righteous ".
The Holy Qur-an 12:101




Renungan Buat Yang Beriman

Sunday, December 17, 2006

Ertinya. Ya Alah aku berlindung dengan-Mu daripada sifat ragu dan syirik, permusuhan, kemunafikan dan keburukan akhlak, dan kesudahan dan pemandangan yang buruk pada keluarga, harta dan anak.

Apa Yang Akan Ditanya
Dalam sehari ada 24 jam.? Dalam sejam manusia bernafas sebanyak 4320 kali. Dalam setiap kali bernafas Allah akan tanya dua perkara semasa nafas keluar dan masuk. Pertanyaan itu ialah, "Apa perbuatan yang kita lakukan semasa nafas itu keluar dan masuk?

Tiga Cahaya Di Hari Kiamat
Di hari kiamat ada tiga cahaya yang berlainan :
  • * Cahaya yang pertama seperti bintang-bintang.
  • * Cahaya yang kedua seperti cahaya bulan.
  • * Cahaya yang ketiga seperti cahaya matahari.
Apabila ditanya cahaya apakah ini ? Lalu dijawab : "Cahaya yang pertama ialah cahaya wajah-wajah manusia yang ketika di dunia, mereka akan meninggalkan pekerjaan dan terus bersuci dan mengambil air sembahyang apabila terdengar azan. Yang kedua ialah cahaya wajah mereka yang mengambil air sembahyang sebelum azan. Cahaya yang ketiga ialah cahaya mereka seperti matahari. Mereka di dunia sudah bersiap sedia di dalam masjid sebelum azan lagi."


Kala Jengking Neraka

Di hari kiamat akan keluar seekor binatang dari neraka jahanam yang bernama "Huraisy" berasal dari anak kala jengking. Besarnya Huraisy ini dari timur hingga ke barat. Panjangnya pula seperti jarak langit dan bumi.

Malaikat Jibril bertanya : "Hai Huraisy! Engkau hendak ke mana dan siapa yang kau cari? "
Huraisy pun menjawab, "Aku mahu mencari lima orang. Pertama, orang yang meninggalkan sembahyang. Kedua, orang yang tidak mahu keluarkan zakat. Ketiga, orang yang derhaka kepada ibubapanya. Keempat, orang yang bercakap tentang dunia di dalam masjid. Kelima, orang yang suka minum arak."

Bilal dan PenderitaanNya

Friday, December 15, 2006



B

ilal r.a.hu adalah salah seorang daripada sahabat-sahabat Nabi Muhammad s.a.w. yang paling terkenal. Dia merupakan muazzin atau juru azan di Masjid Nabi. Dia merupakan seorang hamba Habshi yang dimiliki oleh seorang kafir di Mekah.

Pengislamannya telah menimbulkan kemarahan yang tidak keruan didalam hati pemiliknya. Dia pun diazabkan tanpa perikemanusiaan. Umayyah bin Khalaf, pemusuh ISLAM yang terkemuka yang memiliki Bilal akan membaringkannya atas pasir yang panas membakar serta meletakkan batu besar diatas dadanya sehingga ia tidak dapat menggerakkan tulangnya yang lapan kerat.

Kemudian berkatalah Umayyah kepada Bilal:"Tinggalkanlah agamamu. Kalau tidak matilah kamu dalam kepanasan matahari yang tegak."

Bilal menjawab dengan berkata:"Ahad"-(Tuhan Yang Esa)-"Ahad-(Tuhan Yang Esa)."

Pada waktu malam ia didera dengan cemeti sehingga badannya luka. Pada waktu siang pula, dia dibaringkan diatas pasir yang panas. Tuannya berharap yang ia akan meninggalkan agamanya atau pun mati akibat luka-luka dibadannya.

Namun demikian Bilal masih tetap dengan pendiriannya yang teguh. Umayyah, Abu Jahal dan pengikut-pengikut mereka menyiksa Bilal secara bergilir-gilir. Akhirnya Abu Bakar telah menebuskannya dan dari sejak itu hiduplah ia sebagai seorang Muslim yang bebas.

Semenjak ia dibebaskan, dia sentiasa berdampingan dengan Nabi Muhammad s.a.w. sehingga Baginda s.a.w. wafat. Selepas kewafatan Nabi Muhammad s.a.w., Bilal pun meninggalkan Kota Madinah.

Pada suatu ketika dia telah melihat Nabi Muhammad s.a.w. dalam mimpinya. Berkata Nabi Muhammad s.a.w. kepada Bilal: "Wahai Bilal, mengapakah kamu tidak melawatku?"

Sebaik-baik sahaja dia bangun dari tidurnya, dia pun bersiap-siap untuk berangkat ke Madinah. Setibanya dia dikota itu dia telah berjumpa dengan Hassan dan Hussain, cucunda Nabi Muhammad s.a.w. Mereka menyuruh dia berazan.Permintaan orang yang dicintainya itu tidak dapat ditolak. Apabila suara Bilal berkumandang diruang angkasa Kota Madinah, penduduk-penduduknya pun tanpa segan dan silu menghamburkan air mata mereka kerana teringat zaman keemasan yang telah mereka lalui semasa hidupnya kekasih mereka Nabi Muhammad s.a.w.

Sekali lagi Bilal telah meninggalkan Kota Madinah dan akhirnya meninggal dunia di Damsyik pada tahun Hijiriah yang ke dua puluh.


Orang yang cemerlang ialah orang yang hebat dalam pergaulan dan ramai kawan. Tiada kejayaan sebenar tercetus secara bersendirian. Kita amat memerlukan bantuan, teguran dan penglibatan orang lain untuk mengorak langkah menuju kejayaan. Pakar motivasi tanah air, Dato’ Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah telah menyenaraikan faktor-faktor yang boleh meransang kehebatan dalam pergaulan.

Antara faktor yang menyebabkan kita mudah berinteraksi dengan orang lain dan orang lain mudah tertarik dengan kita ialah:

  1. Jaga solat dan lakukan ibadah khusus dan umum yang lain.
  2. Sentiasa bersangka baik dengan semua orang (walaupun kita perlu berwaspada setiap masa).
  3. Sentiasa memberikan senyuman ikhlas kepada orang di sekeliling kita.
  4. Banyakkan bersedekah, sama ada dalam bentuk wang, senyuman, bantuan tenaga, masa, nasihat, idea, pandangan, sokongan moral dan doa yang berterusan.
  5. Sentiasa memperbanyakkan sabar. Cuba mencari 1001 sebab sebelum kita memarahi seseorang.
  6. Sentiasa ceria apabila bertemu dengan orang lain. Pastikan setiap orang seronok berinteraksi dengan kita.
  7. Pamerkan perasaan sayang dan sentiasa sayang-menyayangi antara satu sama lain.
  8. Bentuk dan pamerkan sahsiah yang positif setiap masa. Peribadi yang kurang sopan akan membuatkan orang lain mual terhadap kita.
  9. Amalkan sunnah-sunnah harian setiap masa dan insya-Allah orang lain akan tertarik kepada kita.
  10. Jika wujud sebarang perasaan sombong atau benci terhadap orang lain, terus ingatkan diri kita tentang mati. Kita mudah insaf dan balik ke pangkal jalan bila diri mengingati mati.
  11. Sentiasa syukur dan redha di atas pemberian Tuhan.
  12. Sentiasa memberi salam atau ucap selamat kepada orang lain. Pemberian salam akan mengukuhkan hubungan sesama manusia.
  13. Pamerkan simpati kepada individu-individu yang memerlukan simpati dan perhatian.
  14. Jadilah pendengar dan kawan yang setia.
  15. Sampaikan berita baik tentang orang lain dan sembunyikan keburukan dan kelemahan orang lain.
  16. Sentiasalah bermaaf-maafan sebelum berpisah dengan seseorang dan iringi perpisahan dengan doa.


Bagi menarik perhatian orang lain untuk mendekati kita, maka kita sendiri perlu memperbaiki diri dan kelemahan kita. Orang yang mengasihi dirinya tidak akan melakukan kegiatan yang boleh mensabotaj serta memudaratkan dirinya. Setiap tindak tanduknya akan dilakukan secara berhikmah dan memikirkan perasaan orang lain. Ingatlah pesanan seorang sarjana:

Orang tidak kisah setakat mana anda tahu (berilmu), sehinggalah mereka tahu yang anda kisah terhadap mereka”.