Salam Eidulfitri..

Saturday, September 19, 2009

Lemahnya Sebuah Bait Muslim

Wednesday, September 16, 2009

Assalamualaikum Wbt

Alhamdulillah,,syukur kupanjatkan ke hadrat rabbul jalil diatas segala nikmat dan hikmahNya.Pagi ini aku ada terbaca sebuah artikel mengenai Upaya serta Langkah2 musuh Islam dalam Menjatuhkan Islam.Sungguh,,strategi yang mereka jalankan kini semakin giat dilaksanakan. Ramai yang menyedarinya tetapi Dunia menutup mata mereka untuk menghalangnya.Hanya yang kuat sahaja mampu menghindarkan keluarga mereka dari Serangan Pemikiran yg dilancarkan ini.

Antara Langkah mereka ialah MERUNTUHKAN NILAI-NILAI KELUARGA MUSLIM (BAIT MUSLIM) ..

Islam sendiri telah meletakkan cara-cara mengenai Pembinaan Keluarga Muslim.Bagaimana mahu mengekalkannya dan ke manakah matlamatnya...
Diantara Sabda Rasulullah SAW , Baginda menyuruh agar ibubapa mengajar anak-anak solat ketika berumor 7 tahun dan pukullah dengan pukulan yang sekadar memberi peringatan bukan atas dasar marah atau ingin menyakiti ketika mana anak itu sudah berumor 10 tahun apabila si anak masih degil mengerjakan solat.
Anak-anak juga mestilah diajar ilmu-ilmu asas agama terutamanya ilmu mengenai Kitabullah yang menjadi teras kekuatan mental seorang budak..Aktiviti mengajar ilmu-ilmu agama inilah yang akan membina connection yang kukuh diantara ayah - anak dan ibu -anak..Sekaligus proses pertama dalam membina bait muslim sudah completed iaitu anak terdidik dgn asas agama dan terpupuknya ukhuwah diantara Ayah ibu dan anak.

Fenomena sekarang,mengapa saya katakan bahawa Dunia menutup mata para ibu bapa dari menghindari keluarga mereka menjadi mangsa serangan pemikiran yg dilancarkan oleh puak2 yahudi dan nasrani.

  • Dunia lah yang menggelapkan para ibubapa dari memandang tanggungjawab mereka dalam pendidikan anak-anak di rumah selain menempatkan mereka di sekolah.. Mereka bekerja siang dan malam demi mendapatkan wang.Dikalangan golongan ini lah ramai yang tidak sedar bahawa pembelajaran anak-anak di sekolah tidak cukup sekiranya tidak ada tarbiyyah secara usrah (kekeluargaan) dilaksanakan.
  • Dunia lah yang melarikan ibu dari bapa,dan melarikan bapa dari ibu.Diantara mereka sendiri tidak mampu mencipta satu persefahaman dan keserasian..Lelaki yang dikatakan sebagai ketua tidak mampu membimbing seorang isteri..Kelemahan yang ada pada Ketua keluarga lah yang menjadi penyebab utama keruntuhan sebuah keluarga..Dan Kelemahan ini berpunca dari "Kurangnya kefahaman mengenai agama dalam diri"
  • Dunia lah yang menutup para ibu bapa untuk melihat Akhirat dan jalannya..Dek kerana asyik mengutip segala harta benda dunia , menjadikan manusia merasakan semakin tidak cukup dengan segala keperluan yang telah diberikan oleh Allah SWT.Kemahuan demi kemahuan semakin melambak difikiran.Natijahnya akan melipat gandakan usaha dalam pencarian Wang..Mungkin dalam solat pun terfikirkan masa depan dunia serta terus nmenerus membayangkan satu perkataan iaitu" Wang".Ini yang mengerjakan solat,, Ramai lagi yang terus melupakan ibadah kepada RabbNya hanya semata-mata tamak mencari harta dunia.Yang akhirnya dilambai harta tatkala tuannya ditenggelamkan ke dalam liang lahad.
Tidakkah kita mengkaji sedikit pun mengapa terjadinya keruntuhan akhlak para remaja sekarang?

Mereka dihantarkan ke sekolah oleh ibu bapa...
Mereka dihantar ke kelas-kelas tuisyen oleh ibu bapa...
Mereka dicukupkan dengan segala keperluan pakaian ,makanan dan sebagainya...
Mengapa masih terjadi masalah keruntuhan akhlak sedemikan rupa?

MasyaAllah..Kalian Tepuk Dada Tanya Iman...

Pernahkah kalian mengajak keluarga untuk solat berjemaah?
Pernahkan kalian mengajak keluarga menghadiri kuliah-kuliah agama?
Pernahkan kalian hidupkan kelas al-quran di dalam rumah? Yang mana ayah dan ibunya guru manakala anaknya murid..
Penatkah usaha mendidik bagi melahirkan seorang anak yang soleh berbanding penatnya menanggung persoalan-persoalan oleh malaikat.

Ingatlah 3 perkara yang dibenarkan masuk ke dalam tabung amal kita setelah mati kelak..
  1. Sedeqah jariah
  2. Ilmu yang diajarkan
  3. Doa seorang anak yang Soleh

Wanita Yg Diazab Akhirat kelak

Wednesday, September 09, 2009


Tazkirah Jumaat: Lelaki ramai masuk neraka?
Ustaz Zainudin Hashim Fri Jul 24, 09 12:43:04 pm MYT

Kalau dilihat secara renungan makrifat, terdapat satu hadis Nabi Muhammad s.a.w. yang menceritakan pengalaman baginda bertemu Allah SWT di Sidratul Muntaha malam Israk Mikraj, di mana Allah SWT telah memperlihatkan kepadanya keadaan wanita yang kebanyakan mereka dihumban dalam api neraka lantaran beberapa kesalahan semasa berada di dunia.

Namun ia bukan bermakna bahawa orang lelaki terselamat daripada panas api neraka dan dimasukkan dalam syurga Allah yang penuh dengan pelbagai nikmat yang luar biasa, yang terkadang tidak tergambar oleh akal fikiran manusia semasa hidup di dunia.

Justeru, apabila kita lihat beberapa istilah dalam al-Quran, menggambarkan kepada kita bahawa orang lelaki juga tidak kurang menjadi penghuni neraka. Ini berdasarkan keterangan al-Quran seperti istilah 'Ashabun Nar' (ahli neraka), al-Kafirun, al-Fasiqun, al-Munafiqun, az-Zolimun dan juga istilah yang disebut oleh baginda Rasulullah s.a.w. seperti golongan 'dayus', peminum arak dan anak-anak derhaka.

Apa yang menarik perhatian dalam isu yang ingin dibangkitkan di sini ialah golongan dayus seperti yang ditegaskan dalam sebuah hadis baginda. Ramai daripada kalangan umat Islam hari ini tidak menyedari bahawa mereka boleh termasuk golongan yang dayus dan tempat golongan ini di akhirat tidak lain adalah neraka.

Mengapa neraka bagi golongan dayus? Golongan dayus ini sama ada seorang ayah yang membiarkan anak-anak gadis mereka keluar rumah tanpa mengenakan pakaian yang menutup aurat dengan sempurna begitu juga seorang suami yang membiarkan isterinya mendedahkan aurat seperti tidak memakai tudung kepala hingga di bawah perhiasan mereka.

Termasuklah membiarkan pembantu rumah di kalangan wanita asing yang dibiarkan tidak menutup aurat, maka suami tadi tidak berhak masuk syurga kerana membiarkan isteri dan pembantu rumahnya tidak menutup aurat seperti yang ditegaskan oleh al-Quran.
Peristiwa wanita ke neraka pada malam Mikraj

Sayidina Ali k.w. berkata: "Saya dengan Fatimah pergi menghadap Rasulullah s.a.w. Kami dapati beliau sedang menangis, lalu kami bertanya kepadanya, apakah yang menyebabkan ayahanda menangis, ya Rasulullah?"

Baginda s.a.w. menjawab: "Pada malam aku diisrak hingga ke langit, di sana aku melihat perempuan dalam keadaan amat dahsyat. Dengan sebab itu aku menangis mengenangkan azab yang diterima mereka."

Ali bertanya: "Apakah yang ayahanda lihat di sana?" Rasulullah s.a.w. menjawab: "Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otak kepalanya menggelegak. Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat ke belakang dan timah cair dicurah ke dalam halkumnya (tekak).

"Aku lihat perempuan yang digantung kedua-dua kakinya terikat, tangannya diikat ke ubun-ubunnya, didatangkan ular dan kala. Aku lihat perempuan yang memakan dagingnya sendiri, di bawahnya dinyalakan api neraka. Aku lihat perempuan mukanya hitam dan memakan tali perutnya sendiri. "Aku lihat perempuan yang telinga pekak dan matanya buta, diisikan ke dalam peti yang diperbuat daripada api neraka, otaknya keluar daripada lubang hidung, badan bau busuk kerana penyakit kusta dan sopak.

"Aku lihat perempuan yang kepalanya seperti babi, badannya seperti himar dengan pelbagai kesengsaraan dihadapinya. Aku lihat perempuan yang rupanya seperti anjing, kala dan ular masuk ke kemaluannya, mulut dan pelepasnya (punggung). Malaikat memukulnya dengan corong api neraka."

Fatimah pun bertanya kepada ayahandanya: "Ayahanda yang dikasihi, beritakanlah kepada anakanda, apakah kesalahan yang dilakukan oleh perempuan itu?"
  1. Rasulullah s.a.w. menjawab: "Fatimah, adapun perempuan tergantung rambutnya itu adalah perempuan yang tidak menutup rambut daripada bukan muhrimnya.
  2. Perempuan tergantung lidahnya ialah perempuan yang menggunakan lidahnya untuk memaki dan menyakiti hati suaminya.
  3. "Perempuan yang digantung susunya adalah perempuan yang menyusukan anak orang lain tanpa izin suaminya.
  4. Perempuan kedua-dua kakinya tergantung itu ialah perempuan yang keluar dari rumahnya tanpa izin suaminya.
  5. "Perempuan tidak mahu mandi daripada suci haid dan nifas ialah perempuan yang memakan badannya sendiri, juga kerana ia berhias untuk lelaki bukan suaminya dan suka mengumpat orang.
  6. "Perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting api neraka kerana ia memperkenalkan dirinya kepada orang asing, bersolek dan berhias supaya kecantikannya dilihat lelaki lain.
  7. "Perempuan diikat kedua kakinya dan tangannya ke atas ubun-ubunnya, disuakan ular dan kala kepadanya kerana ia boleh sembahyang tetapi tidak mengerjakannya dan tidak mandi janabah.
  8. "Perempuan kepalanya seperti babi dan badannya seperti himar ialah ahli pengumpat dan pendusta.
  9. Perempuan rupanya seperti anjing ialah perempuan yang suka membuat fitnah dan membenci suaminya.

Seterusnya Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Perempuan menyakit hati suami dengan lidahnya pada hari kiamat nanti Allah jadikan lidahnya sepanjang 70 hasta kemudian diikat di belakang tengkoknya."

Abu Bakar as-Sidik mengatakan, aku dengar Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Perempuan menggunakan lidah untuk menyakiti hati suaminya ia akan dilaknat dan kemurkaan Allah."

Usamah bin Zaid menceritakan, bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Aku berdiri di atas syurga, kebanyakan yang masuk ke dalamnya adalah golongan miskin dan orang kaya tertahan di luar pintu syurga kerana dihisab. Selain daripada itu ahli neraka diperintahkan masuk ke dalam neraka, dan aku berdiri di atas pintu neraka, aku lihat kebanyakan yang masuk ke dalam neraka adalah perempuan."

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Aku lihat api neraka, tidak pernah aku melihatnya seperti hari ini, kerana ada pemandangan yang dahsyat di dalamnya aku saksikan kebanyakan ahli neraka adalah perempuan."

Rasulullah s.a.w. ditanya, mengapa ya Rasulullah? Baginda s.a.w. menjawab: "Perempuan mengkufurkan suaminya dan mengkufurkan ihsannya, Jika engkau membuat baik kepadanya seberapa banyak pun dia belum berpuas hati dan cukup." (Hadis riwayat Bukhari) - lanh _
Sumber:

Ziarah Golongan Miskin Dun Tepoh

Tuesday, September 08, 2009

Alhamdulillah, bersyukur kita ke Hadrat Ilahi ,andai bukan kerana RahmanNya tidaklah hari ini menjadi hari yang baik buat kita.Tidaklah bersama2 kita hari ini iaitu nikmat keluarga,harta,kasih sayang, dan sbgnya sekiranya bukan kerana Kasih serta Cinta Allah SWT buat hambaNya.

Kira2 jam 11 lebih pagi tadi,aku menerima sms daripada ketua nisa' cwngan,mengajak aku agar bersama-sama lujnah kebajikan muslimat dalam aktiviti ziarah golongan2 miskin dun Tepuh. Tanpa berfikir panjang,aku terus membalas sms tersebut bg menyatakan aku bersedia untuk menyertai aktiviti tersebut..

kira-kira 6 buah rumah telah diziarahi oleh kami,masing-masing dikalangan insan yang dhoif dan golongan tua.Turut menyertai rombongan kami ini,Yb Hj.Abu Bakar Abdullah selaku calon wakil rakyat PAS disana.Sebelum ini sudah beberapa puluh buah rumah telah diziarahi,namun aku tidak berkesempatan untuk menyertainya.Dan kali ini,kami ke Kampung Tok Ba dan Kg Pagar Ubi.

Pelbagai jenis keluarga yang kami ziarahi,ada yang sakit tidak mampu berjalan,ada yang sakit tua,dan juga golongan miskin yang harus dibantu.Sekalipun rombongan kami cuma menghadiahkan sebuah hamper yang berisi barang keperluan dan sekampit beras,namun ianya sudah terasa cukup bagi mereka setelah kelihatan di wajah mereka sedikit kegembiraan dan kesyukuran.

TAK DAPAT WANG EHSAN

Ada sepasang suami isteri yang sudah tua yang sempat kami ziarahi,maklumla kalau dah tua pasti dikaitkan dgn pelbagai penyakit...Setiba kami disana,kami disambut dgn wajah gembira mereka.Garis-garis serta kedutan tua mereka sudah cukup bagi menyatakan betapa susahnya kehidupan mereka..Oleh itu,kami bertanya kpd mereka,apakah mereka tidak diberi 'Wang Ehsan' oleh pihak kerajaan...

Dengan sayu mereka menjawab "manalah nak dapat,tak dapat pun.kalau kampung sana (org PAS) dapat,kat sini diorang tak bagi"

KELUARGA SAHABATKU

Tanpa kusangka,antara rumah yang bakal ku kunjungi ialah budak sebilik dgn aku mase kat Darul Quran.Tapi oleh kerana mslh wang yg agak kritikal,adik fah (adik laa) terpaksa bertukar ke sekolah kerajaan.Sungguhpun mase di DQ,mmg aku cukup mengenali dia serta perwatakannya.Wajah Adik fah penuh dgn coretan duka yang aku sendiri rasanya tidak mampu untuk menghadapinya.Sehingga kadang2 adik fah terpaksa meminjam duitku untuk pembelanjaan hariannya..

Ketika aku sampai di hadapan rumahnya, aku sendiri melihat betapa dhoifnya keluarga adik fah setelah selama ini hanya mendengar cerita mengenai kedhoifannya dari kawan2 yang rapat dgn keluarganya..Adik-beradiknya terlalu ramai.yg majoritinya masih kecil-kecil Ayahnya pula bekerja dgn mendapatkan pendapatan yang sederhana.

Setelah lama tidak bersua dgn adik fah,teringin sekali aku bertemu dgnnya namun takda jodoh la katakan.Ibunya memberitahuku bahawa Adik fah sedang berniaga di bazar ramadhan..Akhirnya,sebelum aku meninggalkan lokasi ziarah yang terakhir tu aku sempat meninjau dr jauh ke sudut dalam rumahnya,cukup membuatku terharu.

Kita yang hidup sekarang,samaada dari kalangan sederhana,berada atau teragak kaya, hisablah diri,muhasabahlah hati...riaknya kita dgn harta kerana melupakan mereka... golongan yang diuji oleh Allah SWT dgn miskinnya harta supaya mereka kaya dgn akal budi. Mereka ini golongan yg sering dipandang hina disisi manusia sombong tetapi merekalah yang dimuliakan Allah serta sekalian penduduk langit.

Adab-adab Puasa dan Sunnah-sunahnya

Saturday, September 05, 2009

Digesa terhadap orang yang berpuasa supaya menjaga di dalam puasanya adab-adab yang berikut.

1 – Bersahur:Daripada Anas, bahawa Rasulullah telah bersabda:

تَسَحَّرُوا فَإِنَّ فِي السَّحُورِ بَرَكَةً
[maksudnya]: (Bersahurlah, kerana di dalam bersahur terdapat keberkatan)

Dan Sahur: adalah makan di akhir malam, dan Sunnah dilewatkan selama mana tidak dibimbangkan terbitnya fajar, kerana ia telah dilakukan oleh Nabi.

Daripada Anas bin Malik, daripada Zaid bin Thabit, beliau berkata:

تَسَحَّرْنَا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ قَام
إِلَى الصَّلَاةِ قُلْتُ كَمْ كَانَ بَيْنَ الْأَذَانِ وَالسَّحُورِ قَالَ قَدْرُ خَمْسِينَ آيَةً
[maksudnya]: (Kami telah bersahur dengan Nabi, kemudian Baginda bangun kepada Solah. Aku katakan: Berapakah di antara azan dan sahur tersebut? Beliau berkata: Kadar lima puluh ayat)

2 – Menyegerakan berbuka apabila telah pasti terbenamnya matahari:Daripada Sahl bin Saad, bahawa Nabi telah bersabda:

لَا يَزَالُ النَّاسُ بِخَيْرٍ مَا عَجَّلُوا الْفِطْرَ
[maksudnya]: (Sentiasalah orang ramai di dalam kebaikan selama mereka menyegerakan berbuka)

Dan Sunnah hendaklah dia berbuka dengan rutob, sekiranya dia tidak dapati maka dengan tamar, sekiranya dia tidak dapat maka dengan air,

kerana kata-kata Anas:

"Dahulunya Nabi berbuka sebelum solat dengan beberapa biji rutob. Sekiranya tidak ada rutob maka dengan beberapa biji tamar. Sekiranya tiada tamar maka Baginda akan meneguk beberapa teguk air."

3 – Doa Yang Ma’thur.Telah sabit bahawa Nabi dahulunya apabila Baginda berbuka, Baginda berkata:

ذَهَبَ الظَّمَأُ وَابْتَلَّتْ الْعُرُوقُ وَثَبَتَ الْأَجْرُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ
[maksudnya]: (Telah hilang dahaga, telah basah urat-urat dan telah tetap pahala إن شاء الله-

4– Hendaklah dia mengatakan kepada sesiapa yang mencelanya; 'aku berpuasa':Kerana hadith Abi Hurairah, bahawa Nabi bersabda:

وَإِذَا كَانَ يَوْمُ صَوْمِ أَحَدِكُمْ فَلَا يَرْفُثْ وَلَا يَصْخَبْ فَإِنْ سَابَّهُ أَحَدٌ أَوْ قَاتَلَهُ فَلْيَقُلْ إِنِّي امْرُؤٌ صَائِمٌ
[maksudnya]: (dan apabila hari berpuasa seseorang di kalangan kamu, maka janganlah dia bercakap lucah dan janganlah dia menjerit-jerit. Jika seseorang memakinya atau menyerangnya maka hendaklah dia berkata "aku adalah seorang yang berpuasa".)

5 – Menahan daripada apa yang bertentangan dengan Puasa:Sesungguhnya telah bersabda:

مَنْ لَمْ يَدَعْ قَوْلَ الزُّورِ وَالْعَمَلَ بِهِ فَلَيْسَ لِلَّهِ حَاجَةٌ فِي أَنْ يَدَعَ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ
[maksudnya]: (Sesiapa yang tidak meninggalkan kata-kata bohong dan perbuatan dengannya, maka tiada pada Allah sebarang hajat terhadap dia meninggalkan makannya dan minumnya)

6 – Bermurah hati dan mengulang Al-Quran:Kerana telah sabit daripada Ibnu Abbas -رضي الله عنهما-, beliau berkata:

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَجْوَدَ النَّاسِ وَكَانَ أَجْوَدُ مَا يَكُونُ فِي رَمَضَانَ حِينَ يَلْقَاهُ جِبْرِيلُ وَكَانَ يَلْقَاهُ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ رَمَضَانَ فَيُدَارِسُهُ الْقُرْآنَ فَلَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَجْوَدُ بِالْخَيْرِ مِنْ الرِّيحِ الْمُرْسَلَةِ
[maksudnya]: (Rasulullah adalah orang yang paling murah hati dengan kebaikan. Dan paling murah hari keadaan Baginda adalah di dalam Ramadhan, ketika menemuinya Jibrail, dan dia menemui Baginda pada setiap malam Ramadhan lalu dia mengulang ajar Baginda Al-Quran. Benar-benar Rasulullah lebih murah hati dengan kebaikan daripada angin yang bertiup)

7 – Bersungguh-sungguh di dalam Ibadat:Apatah lagi di sepuluh akhir Ramadhan;Daripada Aisyah -رضي الله عنها-

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا دَخَلَ الْعَشْرُ أَحْيَا اللَّيْلَ وَأَيْقَظَ أَهْلَهُ وَجَدَّ وَشَدَّ الْمِئْزَرَ
[maksudnya]: Bahawa Nabi dahulunya, apabila masuk sepuluh akhir, Baginda akan menghidupkan malam, mengejutkan keluarga Baginda.
copy by : friendster kawan

Kekalkah Kejayaan itu?

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..

Alhamdulillah,,tidak terhingga syukur yang ingin ku panjatkan kepada Rabbul Jalil yang telah mengurniakan aku kehidupan hasanah,keluarga toyyibah,sifat2 mahmudah dan mudah2han dijauhi diri dari angkara mazmumah.

Exam akhir tahun hanya tinggal 2 bulan lagi,,sepatutnya cuti istimewa ramadhan ini, kugunakan untuk study mawaid yang telah dijadualkan oleh Lujnah akademik..tapi alangkah malangnya..aku xmampu nak mendisiplinkan diri betul-betul untuk konsentrate pada buku.

Tahun depan aku bakal menjejakkan langkah baru di saf Robe' tsanawi,iaitu pelajar tahun akhir di Darul Quran..Macamana la agaknya nasibku tahun depan.Bergelumang dengan buku2 dan kitab2 tebal..Apatah lagi disaingkan pula dgn saingan yang tidak kurang hebatnya..

Untuk exam akhir tahun ni,aku akan buat yang terbaik untuk menguji setakat mana keupayaanku dalam penghafalan dan kefahaman agar ianya mampu memberi aku lebih kekuatan untuk menghadapi syahadah Tsanawiah tahun hadapan..

Antara langkah2ku...

  1. Akan menghafal semua yang dipelajari tanpa menggunakan kholasah yang diberi ustaz.. sebab senior2 dah pesan,kadang ustaz saje bagi kholasoh sbb nak uji.Dan untuk syahadah nanti,dengar2 la,soalan exam akan dipantau oleh ustaz harun taib dan mungkin akan berlaku sedikit perubahan tanpa diketahui ustaz yang telah membuat soalan...
  2. Aku akan guna waktu dengan sebaiknya,xnak dah membazir mase dengan lepak sokmo nge kawan2.Dan aku nak kurangkan tidur...yang ni la paling payah..hahhaha
  3. Aku kene ngaji Al-Quran sokmo same nge ma'thurat,at least skali sehari.Sebab ni akan buat kita xlupa pergantungan dan pengharapan hanya kpd Allah SWT..Ni petua2 pelajor cemerlang ea.So same2 kita amalkan.
  4. Aku nak cuba amalkan ihyaullail yang mana ni amalan Rasulullah SAW.Supaya aku jadi Abdan Syakuura...Hamba yang bersyukur diatas segala kejayaan yang telah Dia berikan kepada aku..
  5. Aku xnak berjaye sorang2......Aku nak seme kawan2 aku di saf sanawi 3 berjaye lakke.So aku akan ajak diorang untuk menghafal same2..Aku pikir la..xnikmat la kalau diri sendiri berjaye yang lain ada yang tersungkur dalam sangkar Dhoif..

Akhir kalam,,Doakan Aku dan kawan2 aku yang lain yup..

Cita-citaku kerana Islam

Friday, September 04, 2009

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..

Alhamdulillah,tatkala ini kedinginan senja yang dihujani air mata langit masih terasa sekalipun hujan tidak turun lagi...Hujan yang turun sebentar tadi menghapus sebentar masalah-masalah yang harus difikirkan dari benak fikiran.Airmata langit itu membawa hati ini terasa jauh lebih tenang. Alhamdulillahi robbi al-alamiin...

Aku teringat suatu kisah dahulu,ketika bertaaruf dengan sebilangan adik-adik DQ.Ku ajukan satu persoalan kepada mereka yang mana kurasakan soalan inilah yang terlebih penting bagiku mengenal diri adik2ku ini...

Persoalan yang kuajukan kpd mereka ialah 'Apakah cita-cita kalian apabila besar nanti?'

Pelbagai jawapan yang ku terima, ada yang ingin menjadi usahawan , pensyarah. dan sebagainya. Oleh kerana kami semua menuntut di sebuah sekolah agama adalah majoriti yang menyatakan impian mereka untuk menjadi seorang ustazah.

"Cita-cita saya , saya amat menginginkan mati syahid di jalan Allah SWT" ini adalah jawapan salah seorang di antara mereka.Cukup mengharukan apabila mendengar kalimah menginginkan syahid.Alhamdulillah, adik ini memahami islam serta perjuangannya.

Tatkala sibuk mengenali profile adik-adik, cita-citaku pula yang dipersoalkan..

Iyaa..sungguhpun cita-cita yang ku impikan itu banyak.Aku ingin menjadi seorang pereka filem kartun (mcm upn ipin tu) .. kerana aku merasakan ia adalah jalan dakwah masa kini.yang mampu diterima pakai oleh masyarakat amnya.tanpa terikat dengan fahaman politik,bangsa dan perkauman..

Dakwah melalui media menghasilkan impak yang begitu besar.Penonton kartun ni, dari yang kecik-kecik iaitu kanak-kanak sampailah golongan orang tua,,,tanpa mengira umur,mereka gemarkan filem kartun 3D apatah lagi berbahasa melayu dan berunsurkan islami.kalau filem biasa tu,ada yg tertumpu pada kisah cinta,kekeluargaan,dendam,persahabatan..

dari kacamataku sebagai insan yang sering menatap screen televisyen,tidak banyak industri filem negara yang menghasilkan cerita-cerita islami yang mampu mendukung mesej dakwah.Tidak banyak...malahan terlalu sedikit mahu dibandingkan dengan filem2 khayal dan mengarut lagi menyia-nyiakan waktu bagi si penatapnya.

Oleh itu cita-cita ini,kurasakan yang terbaik.Namun untuk mencapainya cukup payah.Aku budak aliran agame yang xbelajar tentang mltimedia dan teknnologi canggih skrg.Tapi oleh kerana cita-citaku kerana Islam dan perjuangan ini,akan kuusahakan semua ni..InsyaAllah..