Keindahan Datang dan Pergi

Sunday, February 14, 2010

السلام عليكم ورحمة الله

الحمد لله رب العالمين الذي لا اله الا الله. اليوم, رجعت عن قريتي في بسوت. زرت جدتي.هي امراة مسنة مريضة.ارجو ان يشفاها الله.امين.... غدا, ساذهب الي المسكن في روسيلا ان شاء الله


Allahuakbar,
Penguasaanku terhadap bahasa arab masih kurang.Namun aku tetap bersyukur dengan apa yang aku ada hari ini.Moga Allah memberiku kesempatan untuk menjadi seorang yang fasih bertutur dalam bahasa Syurga ini.Amiin..

Alhamdulillah,pulangnya aku dari melawat sanak-saudaraku di kampung. Sungguhpun terlalu banyak perubahan yang terpaksa aku lihat..Hal ehwal sepupu-2 ku.Yang membesar dalam keadaan kurang tarbiyah islam dalam diri mereka.Keadaan nenekku yang semakin teruk sakitnya. JUga keadaan Tok Su, yang sebelum ini kutemuinya dalam keadaan sihat.Kelmarin, sedikit terkejut serta terkilan aku melihatnya.Pelbagai rasa singgah di hatiku melihatnya. Toksu sudah tidak mampu bertutur seperti biasa,dan gelagatnya sedikit kebudakkan.

Melihat keadaan seumpama itu,aku menghantar pesanan ringkas kpd sahabat baikku.

Pesannya "Yang Indah itu hanya sementara.Itulah hakikat menuju masa depan.."

Ya, aku percaya yang indah itu cume sebentar,hakikatnya ia pasti akan hilang.Sepertimana perginya usia kanak-kanak menuju remaja,dewasa,tua dan semakin tua..Yang berlalu itu adalah keindahan, tetapi ada yang lebih indah datang andai kita pandai menilai dan mencarinya.. Itu lah iman.

Keindahan serta kemanisan iman semakin terasa tatkala usia berlalu hari demi hari.Yang berjaya mencarinya adalah orang yang merasakan hidupnya pasti berakhir sebentar lagi dan dia bersedia untuknya serta orang yang memikirkan dosa-dosa yang terhimpun pada hari-hari lalu lantas dia bertaubat sesungguh hatinya.
Ramai juga yang berfikir , Orang yang umurnya menjengah tua sahaja pasti akan merasai mati. Sekalipun mereka percaya adanya kematian di usia muda.. Mereka Percaya tetapi mereka Tidak merasa Bahawa Calon bagi Kematian itu adalah diri Mereka sendiri...??

0 Komentar: