Zakat,Sape nak kasi?

Saturday, June 26, 2010

Assalamualaikum wbt.

Kepada muslimin muslimat yang membaca blog ni,tolong sebarkan.

Mana-mana yang ingin memberi sumbangan,zakat,derma atau seumpamanya boleh lah menyumbangnya kepada para pelajar tahun akhir di Maahad Darul Quran,rusila yang akan menyambungkan pelajaran pada bulan 8 ini ke Syria..

Astaghfirullah...

Tersedar diri banyak tersalah langkah, tapi alangkah bertuahnya. kerap kali aku dipelihara olehNya.Astaghfirullah...Astaghfirullah...astaghfirullah..

Dikisahkan oleh seorang ustaz mengenai sejarah "UBAN" .Manusia pertama yang diciptakan uban padanya ialah Khalilullah,Ibrahim a.s.Beliau bertanya apa itu uban.lalu dijawab bahawa itu adalah rahmah dari Allah swt yang dijadikan sebagai tanda bahawa ajal itu semakin hampir dengannya.

Macam2 nak cakap,so takpayah bertajuk la

Friday, June 25, 2010

Alhamdulillah,,

hari ni,masih mampu bernafas seperti biasa.Beribadah dan bermuamalat seperti hari-hari yang sebelumnya.Esok siapa tahu............takut-takut bukan milikku lagi.

inshaAllah,bukrah aku akan ke maahad.luse exam paper hadis dan mutolaah.Preparation still not enough.but inshaAllah,i'll try my best.May Allah bless us and give us An-Najah..

Petang tadi,abah call Ayah Mat.Tanye soal sambung belajar ke syria.Nampak peluang yang cerah utk aku sampai ke bumi anbiya' tu.harap-harap..Bajet utk pergi kene ada rm5000. dan seblum ni aku dh ade buat sdikit perniagaan,ada la sikit2 utk tampung beli2 barang2,pakaian dsbnye.

2 minggu lagi berbaki,detik ni dikira sbg saat2 terakhir aku di bumi dq.Sayang nak tinggal. banyak kenangan kat sana.Espceli katil dan meja study kat sbelah katil tu.Tapi apa boleh buat. setiap pertemuan ada perpisahannya..ni la hakikat hidup yang harus kita berani menerimanya.

bulan 8 ni pula, awal ramdhan aku dijangka akan berangkat ke syria.Moga Allah berkati perjalanan aku nanti dan selamat sampai dan pulang kembali ke malaysia 5 tahun lagi.

Hidup ni banyak perancangan, tapi Allah lah sebaik-baik perancang.Kita merancang utk esok. Tapi sempatkah utk esok itu?

lastly, utk kawan2..teruskan perjuangan dalam mengaji ilmu agama.moge ia menjadi penyuluh kita di barzakh sana.Jangan mudah terpedaya dgn dunia yang indahnya hanya fatamorgana. Dikejar ingatkan ada, tersedar diri dinipu bila letih berusaha mencapainya.

for suliana zulkifli, anda antara hambaNya yang diuji dengan ujian yang aku sndiri tak mampu menghadapinya.Sabar lah wahai sahabatku.Moga Allah swt mengatur perjalanan hidupmu lebih baik dari yang sebelumnya.

k.cau!

Thursday, June 24, 2010

Alhamdulillah,

berkesempatan juga utk update blog,sekadar tidak mahu ianya bertambah usang,,,Sekarang ni masih dalam fatrah imtihan.Tapi diatas kehendak 2 pihak,akhirnya berpeluang juga utk pulang ke rumah utk beristirehat..hehe..kodho tidur..

dah lepas 6 paper,alhamdulillah,,boleh laaaaaaaaaaaaaa....cume tadi paper tarbiyah,,rase cam kurang je.Tapi malas nak check,sebab Tuan Fadhilah Khamsah pesan jgn dicheck amende yang dah lepas.Jadi..kite tak check laa..

first paper,alquran punyer madah,waduh2..punye la lame tak menulis,habis tulisan cam tak tentu arah.Gitu jugak paper b.m,,tulisan macam mende...liquid pun banyok..sebab idea cepat datang,bila kita tulis dia lari cak gapok..nok habis pa liquid..mujur ni exam last doh..