Harapan yang Harap Jangan Terkubur

Friday, December 10, 2010

Sesekali berbicara mengenai harapan,bukan senang untuk sampai kepada apa yang kita harap serta impikan.ianya amat memerlukan satu titik permulaan yang dirancang,bukan memasang impian dan mengharap ia tercapai begitu sahaja.

UJIAN ..ia ibarat penunggu di perjalanan.Kadang ku anggap ia sebagai penghalang dan terkadang aku menganggapnya sebagai kawan dan teman rapatku.entah macamana aku boleh berfikir begitu,...tetapi bagiku,perjalanan tak sempurna tanpa UJIAN..kelihatan sepi tanpa cabaran..Tiada tangisan,tiada duka,,....tiada airmata yang mengalir di bahu teman seperjuangan, tiada masalah yang boleh diluahkan..

Sedang UJIAN buat kita lebih berani,..buat akal lebih kehadapan..menjadikan diri makin matang dan berfikir beberapa kali sebelum memutuskan sessuatu keputusan...

Alhamdulillah,,aku masih lagi mampu survive berada di bumi syam ni..dah masuk bulan ke-4. Apa yang ingin aku kongsikan untuk kali ini adalah mengenai "HARAPAN"..

justeru itu,,aku sendiri punya harapan yang begitu besar sehinggakan terkadang aku fikir "mampukah aku mencapai cita-cita yang begitu besar ni??" ..Yaa!!! Aku mampu dan aku merancang untuk itu.

Sekarang,,ujian itu adalah satu kepastian..ia datang dan pergi..kemudian ia datang kembali.. Kehadirannya aku tak nanti tapi aku harus bersedia..Usahkan tangis!!Usahkan Esak!! Usahkan Merintih!! Usahkan mengharap!! Seolah2 ujian itu tahu dimana kelemahanku lantas ia menyerangku...

Merasa tak berteman...Merasa keseorangan..Tiada bahu yang bersedia menerima airmataku.. Merasa sesak..Merasa putus asa...Merasa Kecewa..Ingin aku lari,tapi ke mana arah tujuku?

Tapi satu yang aku terus ingat ialah "Harapan".Cita-cita itu menyapu airmataku dari terus mengalir.Membuat kekuatan jiwaku kembali pulih..Membangunkan aku tatkala rebah. Tatkala tiada tangan yang menghulurkan bantuan..aku digagahkan dengan cita-citaku untuk bangkit..

Perjuangan yang hanya aku sahaja memahaminya,,Cita-citaku bukan kerjaya sebagai doktor!bukan kerjaya peguam!!guru!!Pendakwah agama!!bukan aku mengejar kerjaya yang membolehkan aku mengumpul harta!!Bahkan cita-cita aku berada di sini adalah 'HIJRAH'...

Perhijrahan diri..Arus hidup yang wajib aku ubah.Aku bukan ingin mengubah fitrah, tetapi aku ingin kembali kepada fitrahku yang sebenarnya..Fitrah roh yang telah mengikat janji sebelum ditiupkan ke jasad.Fitrah Insan yang ditetapkan berjuang dan mewarisi amanah.Fitrah Wanita yang berbakti dengan caranya yang tersendiri.Fitrah hamba yang harus berjalan menuju Tuhannya...

Dan hijrah ini adalah sukar!Ia melawan kehendak seorang yang dilahirkan berjiwa ingin bebas seperti aku.Seorang yang jiwa memberontak.Jiwa yang suka membangkang.Yang sangat keras kepala.Yang pemarah dan selalu ingin menang.Jiwa2 ini tak harus berada dalam perjuangan! Dan aku tak rela ditolak ketepi dari terus berjuang.Jadi konklusinya,,Aku sedang berhijrah melalui jasad yang sama menuju pembinaan jiwa yang berbeza.

Bagiku,tak mengapa hidup tak berteman.Tapi asalkan jangan lumpuh di medan perjuangan. Tak mengapa dikhianati,tapi jangan kamu mengkhianati.Kamu pasti akan dicaci dan diperli, tapi jangan kamu mencaci dan menyakiti..

0 Komentar: