Rahsia Kejayaan

Thursday, February 11, 2010

Assalamualaikum Wbt,

Alhamdulillah,,sampai jugak aku di Kampung halaman dengan selamat.Perancangan asalnye, aku dan kawan2 tak nak balik dan mahu menghabiskan masa di asrama dengan study dan memorizing kutub sementara asrama sunyi dari suara2 tempikan yang riuh-rendah serta hentakan kaki adik2 yang kurang mumayyiz berlari-larian di koridor...

Tahun ini,sekalipun aku bergelar mantan segala jawatan,tetapi itu tidak bererti tanggungjawab aku berlalu seperti berlabuhnya penghargaan di muka sijil penghabisan jawatanku.Selaku mantan pengawas, aku menerima baik kunjungan adik2 pengawas yang sering meminta nasihat serta menimba sedikit pengalaman dariku..Jujurnya,, semasa memegang amanah sbg s/u, aku bukanlah seorang yang bagus.Apepun,aku terasa sedikit dihargai kerana diberi kepercayaan oleh adik-adik pengawas.Moge ukhuwah dan rabithah di antara kami tidak akan putus dan terus kekal hingga ke akhirnya.

Setakat ni,aku menjalani kehidupan selaku pelajar rabi' dengan baik sekali.Meskipun banyak kelas-kelas dan kuliah ilmu yang diaturkan,tetapi aku tidak merasakan ianya berat bagi aku mendepaninya.Kecintaan aku pada Ilmu begitu membuak hinggakan aku merasa kehilangan yang begitu besar lantaran kebudakkan aku semasa menimba ilmu dahulu.Belajar terkadang sekadar untuk lulus exam,, Hafal berkitab-kitab tetapi secebis darinya saja yang kekal di ingatanku hingga sekarang.

Dan harapnya,tahun ini aku tdak akan mengulangi kesilapan dan kebodohanku seperti hari-hari lalu.

Selalu sahaja aku berpesan kepada adik-adik kesayanganku.

"Ingat,,kita belajar ada matlamat yang kita nak tuju.Belajar kita hari ni untuk Islam. Tanggungjawab yang perlu kita pikul tak akan dapat kita laksanakan melainkan dengan Ilmu. Belajar itu bukan untuk Ibu Bapa.Belajar Itu bukan untuk Mendapat Nama dan Kemuliaan semata.Tapi belajar kita adalah untuk perjuangan Islam."

Disamping itu, tiapkali mereka bertanya tentang rahsia kejayaanku...aku menjawab:
"50% punca kejayaan adalah kesungguhan kita, manakala 50 % lagi adalah
berkat.Berkat hormatnya kita pada ibu ayah.Berkat hormatnya kita pada Guru.Berkat hormatnya kita pada Golongan yang lebih tua.Berkat Hormatnya kita pada yang lebih muda.Berkat hormatnya kita pada sahabat dan masyarakat sekeliling
.Yang penting Keberkatan dari niat Kita melakukan sesuatu.."

Suka aku katakan, yang baik itu indah.Dan keindahan itu hanya pada Islam.Maka barangsiapa yang mahukan keindahan pada dirinya, Hiduplah di bawah naungan cahaya Islam.

0 Komentar: