Kisah Budak sangka Mati

Wednesday, October 08, 2008

Assalamualaikum WBT,,
Awwalan,,buat bestariy,ana dh tukar dh nasyid tu,boleh lh nk suruh dia bising ke senyap pahni. Dan syukran buat pembaca yg masih sudi melawat bl0g ana yg xseberapa ni.
Korang Nak tau x?dr kecik lg ana bercita-cita nk jd seorang penulis,dan skrng Alhamdulillah, sekalipun menulis utk blog je,kire ok ape?Bergelar "penulis" jugak kan?
Seperti yg ana janjikan,ana nk crite pasal budak yg xsangka mati tu.Kisah ye bese2 je,cume pengajarannye je yg kite nk ambik iktibar.
Ia bermule dgn sorang budak perempuan yg xlah alim,mcm budak2 zaman lenning la.Pada hari kematian tu,budak ni ade plan nge kawan2 nk keluar same2.Sblm zohor,budak ni duk pilih baju,time ni malaikat maut still duk teliti ape yg budak ni buat,
"Kalaulh budak ni tau yg dia akan mati hari ini,bulan ni,tahun ni,pasti detik ini menjadi satu waktu yg tak sia-sia baginya."
Kat ruang dapur pulak si ibunya sibuk menghidangkn makanan tengahari buat keluarga.dan selesai siap2 budak ni turun nk keluar umah.Tp sblm keluar,ibunya menegurnya agar makan bersama-samanya terlebih dahulu.
"Ibu,nantilah saya balik nanti kita makan sama-sama ye ibu.Saya PERGI dulu,"Jawab si Anak.
Jauh di sudut hati ibunya terdetik,apesal la rase berat hati sangat nk lepas anak aku pergi ni?Ape suatu yg buruk akan menimpanya?
Keluar dr rumah,budak ni terus jalan hingga ke pinggir jalan depan rumah.Dan Malaikat maut yg dr 40 hari(i guess) duk perhati kt budak ni mula menjalankan tugasnya.Dengan takdir Allah SWT sebuah kereta yg dipandu laju datang merempuh budak ni dan akhirnya rohnya dicabut oleh Malaikat satu persatu.

Xsangka seorang ibu yg anaknya yg berjanji utk makan bersamanya kini xdpt tunaikn janjinya. Xsangka seorang ayah yg nanti bila pulang dr kerja nk lihat anak perempuannya.Xsangka seorang sahabat yg pertemuan terakhir mereka adalah diantara yg bernyawa dan mayat.Tetapi yg jelas,"Budak itu sendiri xsangka yg dia akan mati hari tu"

Kebanyakan mayat mencela dirinya sendiri setelh mati,MasyaAllah hutang aku dengan kawan masih belum langsai!Semalam aku bergaduh ngan si fulan ni belum ku minta maaf,Selame ni aku sering mengumpat kat kawan aku sendiri aku belum mintak ampun,Ya Allah skrg aku sakit diazab oleh mu lantaran dosa2ku!

"Namun saat itu bukan medan untuk kita berusaha,Tetapi ianya medan untuk kita menerima"

Ingat sedara!Kematian adalah satu kepastian yg telah banyak kali disebut2kan oleh Allah swt di dalam kitabNya yg A'zhim.Peringatan telah diberi agar kita lebih bersedia menemui Tuhan dan bersedia memenuhi jemputan yg wajib kita hadiri di hari pembalasan.
Apakah kita xtahu atau buat2 xtahu?Adakah kita sedar atau buat2 xsedar?Adakah kita ingat atau buat2 xingat?Tepuk dada tanye sama iman..
Salam Sayang dr Ana,,,

0 Komentar: