Kekuatan tu Perlu Dicari

Sunday, September 30, 2007



This Message is dedicated for Hafizah and for reader yg tengah membaca skrg nih,

Baru ni ada lah sorang sahabat saya kate yang dia takut untuk menghadapi exam sbb blum prepare lagi.Emm,saya pun *celoteh sini,celoteh sana* akhirnya naik le semangat dia,tp dia kate naik SIKIT je semangat dia.Hampeh tui dia ni!

Tapi saya tak kisah pun,sebab saya sendiri berterima kasih buat dia sbb kalu bukan krn dia,maybe mumtaz tu dh takder dlm genggaman saya.Anyway yg nak diceritakan bukan ini..

Perasaan takut tu mmg beser terjadi dikalangan pelajar.Dan ia sesuatu tindakan yg positif. Saya sendiri takut dan takut sngt!!Kalau exam akhir tahun ni saya x sebaik yg awal tahun punyer. Tapi saya teringat sesuatu yg penting..iaitu Cita-cita saya.Kalau saya x berusaha dr sekrang, habis bila lagi??Dan tiap kali saya terasa putus harapan,lemah,x bersemangat..saya akan terfikir inilah mehnah perjuangan.Menuntut ilmu adalah perjuangan bukan??

Berjuang tak pernah senang
Ombak derita tiada henti
Tenang, resah silih berganti
Inilah sunnah..orang berjuang
..
Memang benar,menuntut ilmu x pernah best spt bestnyer juadah buke poser.Tapi kita kena ingat! Kita adalah orang yang berjuang,Kalau setiap detik kita rasa senang itu bukanlah jalan seorang pejuang..Sepertimana kita berkorban,sesuatu yg plg sukar utk dilakukan..
Tetapi, kadang2 saya terus bertahan dlm melayani kerenah ujian yg tdk serik menimpa, namun semangat saya sering luntur.Saya terasa sangat lemah untuk berusaha,Kadang di penghujung solat saya..entah berapa garisan airmata yg menjulur keluar..Betapa saya tdk bersemangat..Hanya Allah shj yg tahu bgaimana perasaan saya..Alhamdulillah,dgn restu dan keberkatan dr Allah SWT, saya berjaya mencari secebis semangat utk keluar kembali menemui wajah2 huruf yg menunggu utk dibaca dgn penuh khusyuk dan taat.

Actually,saya teringat kata seorang teman yang juga pernah merangkap ketua saya,dia pernah berkata "Semangat tu kita sendiri yang kena cari!Kalau kita x nak,org kasi semangat pun kita x kan bersemangat!"Dan saya sendiri berpendapat yang kata2 ni btullah jugak.Dh mmg diri sndiri yg x mau,nk buat camna dh...

Akhir skali..Hafizah!!! Don't give up and terus berusaha lagi...And for Adawiyah and khadijah.. Apesal malas sngt!!Malas itu bukan sikap seorang pejuang tau tak???Kalau anda terasa diri anda seorang hamba yang setia berjuang..tahanlah perasaan malas kalian tuh!!Korban lah skit mse tgk tv tuh...Gurau tp benar..

0 Komentar: