Adakah kita di Saf Awal?

Wednesday, December 10, 2008

Assalamualaikum Wbt,,

Bagaimana sambutan Raya Haji?Moga2 bagi yg berkorban tu agar korban diterima Allah.Dan bagi yg menunaikn haji,moga ianya Haji Mabrur.Alhamdulillah bg titipan kali ni,secara santainya, berkenaan solat jemaah kita seharian.

Fenomena di Darul Quran Banat,Saf awal hanyalah kesukaan bg adik2 i'dadie satu.Kerana musolla yg dhoif,masing2 berebut utk berdiri di bawah kipas.Tanpa mereka mengira fadhilat apakah yg ada pada saf hadapan.

Semasa program Kem Perkaderan Remaja Islam bagi pelajar thanawi yg diadakan pd baru2 ni, ada kisah yg cukup menyedihkan ana.Pada petang tu,ana bergegas ke musolla utk solat asar, memandang ana dh terlewat sdikit,dh ramai ahli jemaah yg dh sampai.Akan tetapi sebaik shj ana masuk ke dalam musolla.beberapa org pelajar yg kate "Sa'adah!Sa'adah!Gi duduk depan oo". Tanpa berkata apa2 lg ketika itu,ana terus meluru ke saf hadapan sekali.

Dengan membawa hati yg cukup terkilan dgn ucapan mereka.Ana mula mengatur kata-kata (separuh bleber).Time tu mereka masih lg suke2 sbb riak wajah ana mase tu mcm gurau kot.Tp diorg xtau yg ana betul2 nk marah.

Slps maghrib,ana mengambil kesempatan utk berucap di depan semua peserta.Mati2 ceramah siap dgn dalil ag.Entahlh samaada diorg ni sedar ke x..Tp slps tu ada yg dtg ckp nge ana ala2 menyesal/sedar sket.Moga Allah bukakan hati mrk.

"Sekiranya Manusia itu tahu apa yg terdapat(fadhilat) pada azan dan pada saf yg pertama. Kemudian mrk xdapati pada diri mereka itu melainkan perlu mandi,lantas mereka mandi. Dan sekiranya mereka itu tahu apa fadhilat pada bersegera(utk solat) lastabaquu alaihi-lupe makne-. Dan sekiranya mereka tahu apa yg terdapat pada a'tamah(solat asar) dan solat subuh -secara berjemaah- maka mereka akan datanginya sekalipun dlm keadaan merangkak."-Wallahu A'lam-
Terdapat juga hadith yg pernah ana dgr.Sekira2 kefahaman ana,"Sekiranya manusia itu tahu kelebihan yg ada pd saf awal,mereka akan mengadakan undian utk itu,,"-Wallahua'alam.
Dan pada siri kuliah Ust.Khalil ada menyebut tntg solat di saf awal.iaitu Malaikat mendoakan org yg solat di saf awal.Apa yg penting,kita harus sedar dan fikir betapa bnyk peluang yg Allah SWt berikan kpd kita. Tetapi bergantung ke atas kita utk merebutnya.

0 Komentar: