Pintu-pintu Syaitan dan Cara Menghalangnya

Wednesday, December 23, 2009

Bagi membantu manusia menghadapi hasutan syaitan dan serangan-serangan iblis,Islam telah menunjukkan kpd manusia berbagai perkara yang dapat membantunya bertahan menghadapi pertarungan dengan syaitan seterusnya Berjaya menewaskan musuh ketatnya itu.


Cara tersebut telah dirumuskan oleh seorang dari para solihin dgn katanya: “Saya telah merenung dan memikirkan cara-cara dari pintu manakah syaitan masuk ke dalam diri manusia,ternyata ia masuk ke dalam diri melalui 10 pintu :

  1. Tamak dan buruk sangka,maka aku menghadapinya dgn sifat menaruh kepercayaan dan berpada-pada dgn apa yang ada.
  2. Cintakan kehidupan dunia dan panjang angan-angan,lalu saya menghadapinya dgn perasaan takut terhadap kedatangan maut yang boleh berlaku saban waktu.
  3. Cintakan kerehatan dan kemewahan,lantas aku menghadapinya dgn keyakinan bahawa kenikmatan itu pasti hilang dan balasan buruk pasti menanti.
  4. Kagum terhadap diri sendiri (u’jub),lantas aku menghadapinya dgn rasa terhutang budi kepada Allah SWT dan kpd akibat buruk.
  5. Memandang rendah terhadap orang lain dan tidak menghormati mereka,lalu saya menghadapinya dgn mengenali hak-hak mereka serta menghormati mereka secara wajar.
  6. Hasad (Dengki),lalu saya menghadapinya dgn sifat berpada (Qana’ah) dan redha terhadap kurniaan Allah kpd makhlukNya.
  7. Riya’ dan sukakan pujian orang.Lalu saya menghadapinya dengan Ikhlas.
  8. Bakhil (kedekut),lalu saya menghadapinya dgn menyedari bahawa apa yg ada pada makhluk pasti akan binasa .
  9. Takabur(Membesar diri),lalu saya menghadapinya dgn tawadhuk.
  10. Tamak-haloba,lalu saya menghadapinya dengan mempercayai ganjaran yang disediakan disisi Allah dan tidak tamak terhadap apa yang ada di sisi manusia.

0 Komentar: